محمدرضا لطفی :من موسیقیدان دوران بحران هستم

در این شرایط بحرانی که موسیقی در وضعیت خوبی نیست تصمیم گرفتم به مملکتم بازگردم ، چون هروقت بحران بوده من هم بوده ام به همین دلیل اسم من را موسیقیدان دوران بحران گذاشته اند .


محمدرضا لطفی نوازنده تار در نشست رسانه ای که صبح امروز در موسسه آوای شیدا برگزار شد با بیان این مطلب گفت : هرنظام سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی دوست دارد که هرفرد آگاه به فن و تخصص در هررشته ای که در خارج ازمملکت کار می کند به کشور خود بازگردد و فعالیت خودش را در آنجا ادامه دهد پس به نظر نمی رسد وزارت ارشاد یا هر سیستم نظارتی با فعالیت های من مخالف باشد ضمن اینکه من در هرجای دنیا که باشم یک ایرانی متعهد به وطنم هستم پس برای اعتلای این هنر ارزنده هرجایی که لازم باشد می روم. 


وی با اشاره به اینکه موسیقی دروضعیت موجود جوابگوی نیاز نسل جوان نیست گفت : باید انتقال تجربه و سازندگی در حوزه موسیقی هرچه سریعتر اتفاق بیفتندومن تمام تلاشم دربخش "آموزش" انتقال تجربه هایی است که طی سال ها فعالیت در عرصه موسیقی کسب کرده ام به این معنا که یکسری تجربیات را سینه به سینه از اساتید صاحب نام موسیقی آموخته ام و حالا زمان آن رسیده که این آموخته ها را به نسل جوان موسیقی منتقل کنم .


لطفی در ادامه افزود: در طول این 24سالی که در ایران نبودم تجربه های فراوانی را در حوزه موسیقی بین فرهنگ ها کسب کرده ام که دوست دارم این اندوخته ها را درجهت پیشرفت و ارتقاء هنر موسیقی به صورت متونی مدون و پیوسته ارائه دهم چون می دانم دسترسی به چنین امکانی در دانشگاه ها وجود ندارد.


این آهنگساز درادامه به فعالیت های موسسه فرهنگی هنری آوای شیدا اشاره کرد و گفت : عمده فعالیت های آوای شیدا دردو بخش آموزش و تولید خلاصه می شود که در کنار این دو برنامه به فعالیت های شخصی و اهدافی که در نظر دارم می پردازم.

محمدرضا لطفی درباره تولید آثار موسیقی گفت : تولید آثارشاخص درحوزه موسیقی از جمله برنامه های آوای شیدا است به این ترتیب قصدداریم کارهای با کیفیت ازآهنگسازان دیگر را که دارای ارزش هنری نیزهستند تهیه و تولید کنیم از دیگر برنامه ها در حوزه تولید ساخت فیلم های مستند ازاساتید موسیقی است چراکه برای ماندگاری هنر وهنرمند به شکل مستند اقدامی انجام نشده همانطور که درحوزه ادبیات چنین مستنداتی وجود ندارد . یک بخش هم مجموع فعالیت های شخصی خودم مانند سازندگی و تحقیق درحوزه های مختلف موسیقی است همچنین احیای گروه شیدا اصلی،شیدا بانوان از جمله دیگر برنامه هایم است. 


تلفیق در موسیقی


این نوازنده تار در ادامه به موسیقی تلفیقی و نوآوری در موسیقی دستگاهی اشاره کرد وگفت : همیشه گفته ام که این هنرمند است که اساس کاررا تشکیل می دهد نه موسیقی. چون موسیقی مجموعه خامی است که چگونگی استفاده از آن بستگی به خود هنرمند دارد و به نظرمن هرنوع موسیقی با هرموسیقی ای از فرهنگی دیگر قابل تلفیق است مشروط به اینکه تهیه کننده نیاز به تلفیق دو فرهنگ موسیقی را بداند. 


وی همچنین درباره چگونگی تلفیق در موسیقی سنتی گفت : زمانی که می گوییم موسیقی سنتی یعنی کار را تمام کردیم و دیگر هیچ دخالتی نمی توان در آن کرد به عنوان مثال زمانی که اسم مسجد شیخ لطف الله یا تاج محل را می آوریم نمی توان نام دیگری روی آن بگذاریم چون با این اسم جا افتاده و طی سالیان دراز محصول خودش را داده است به همین دلیل معتقدم که موسیقی سنتی باید راه خودش را برود. ولی در این میان موسیقدان هایی هستند که در بستر موسیقی سنتی رشد کردند اما نگاه آنها به موسیقی یک نگاه به روز شده و امروزی است و متوجه می شوند که آن نوع از موسیقی سنتی دیگر جوابگوی نیاز درونی اش نیست و با داشتن دانش، ذوق وتخصص خود ضمن وفاداری به سنت دست به ابتکارعمل و نوآوری می زند که به گمانم اگر این تجربه پاسخگو باشد چنین رویکردی به تلفیق موسیقی سنتی خیلی هم خوب است به شرطی که کننده کار بداند که چه می خواهد.


موسس گروه موسیقی شیدا در ادامه به قابلیت های موسیقی ایرانی اشاره کرد وگفت : موسیقی ایرانی مانند اقیانوسی است که می توان از آن استفاده شایسته کرد در واقع در موسیقی ردیف دستگاهی مایه ها، ملودی ها و ریتم های نهفته ای وجود دارد که می توان از آنها در شکل های مختلف مانند آهنگسازی برای کودک ونوجوان بهره برداری لازم انجام داد و این آموزه ها را به تمام دنیا صادر کرد.   

این موسیقیدان در پایان به چگونگی ترکیب گروه موسیقی شیدا گفت : به علت ارتباط خانوادگی که با کامکارها داشتم برخی از اعضای گروه موسیقی شیدا را کامکارها تشکیل می دادند اما الان کامکارها خود تشکیل گروه داده اند و مشغول هستند، برخی از افراد دیگر هم آمدند ولی در کل به خاطر مسائل تکنیکی و فنی که ترتیب داده ایم نتوانستیم همه اعضا را با هم داشته باشیم و بعضی ها هم در تعریف من از موسیقی قرار نمی گرفتند چون به جدی گرفتن کار، شخصیت نوازنده ، کارنکردن در جای دیگرو همچنین عزت نفس هنرمند و نفروختن هنرش به هر قیمتی بسیار معتقدم و اگرهنرمندی در چارچوب تعریف من از موسیقی قراربگیرد می تواند در گروه شیدا راه پیدا کند.

کنسرت در تهران


لطفی در باره برگزاری کنسرت گفت : در مدت کوتاهی که به ایران بازگشتم قصد داشتم تا کنسرتی را برگزار کنم و پس از برنامه ریزی دقیق قراربراین شد تا اواسط تیرماه ( 14، 15 و 16) کنسرتی را در کاخ نیاوران برگزارکنیم.


سرپرست گروه موسیقی آوای شیدا در ادامه به چگونگی اجرای کنسرت اشاره کرد و گفت : تکنوازی تار به شکل بداهه نوازی  شکل کلی کار را تشکیل می دهد اما در کنار این تکنوازی یک نوازنده پرکاشن هم از فرانسه حضور دارد که خود او استاد کنسرواتواردر فرانسه نیز هست که در این اجرا مرا همراهی می کند.


در حاشیه نشست


-از این نوازنده تار درباره فعالیت خانه موسیقی سوال شد و او به اشتباه نام بهروز غریب پور را به عنوان مدیریت آنجا عنوان کرد .(اشتباه گرفتن خانه موسیقی ،انجمن موسیقی،خانه هنرمندان و...با یکدیگر،تقریبا به صورت یکی ازعادت های لطفی در آمده  است چرا که به کرات دیده و شنیده شده است!)


- محمدرضا لطفی در صحبتی گلایه آمیز خطاب به موسیقدان های هم دوره اش گفت : حدود یک سال است که به ایران آمدم ولی هیچیک از دوستانم حتی در یک تماس تلفنی حالی از من نپرسیدند. (نظیر این گلایه از زبان دوستان دیرین لطفی نیز شنیده شده که ایشان پاسخ تلفن های آنها را نداده است).

http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=476494

/ 0 نظر / 14 بازدید