کیهان کلهر:تجربه‌ی کنسرت قبلی‌ام در ایران عجیب و متفاوت بود

 

کیهان کلهر در حالیکه جزییات کنسرت مشترک خود را با «اردال ارزنجان» تشریح می‌کرد،بیان کرد:جوابی که بعد از برپایی کنسرت‌ قبلی در ایران از مردم گرفتم تجربه‌ی عجیب و متفاوتی بود که به شکل جدی آن را لمس کردم. تاکنون چنین تجربه‌ای نداشتم و نمی‌توانم آن را تعریف کنم، اما دوست دارم این ارتباط برای من تکرار شود.

به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در نشست خبری که صبح امروز - 15 شهریورماه - در تالار وحدت برگزار شده بود، کیهان کلهر در جمع خبرنگاران گفت: دونوازی با همراهی «اردال ارزنجان» یکی از آن پروژه‌هایی است که سال‌ها با هنرمندان بین‌المللی در تورهای مختلف تجربه کرده‌ام.

او اضافه کرد: در این اجرا، بداهه‌نوازی اهمیت زیادی دارد و ما براساس مقام‌های علوی ترکیه که تا حدود زیادی به موسیقی غرب ایران شباهت دارد، کار خواهیم کرد. آلبوم «تا بیکران دور دست» تجربه‌ای در همین راستاست و احتمالا کنسرت آتی ما شبیه به آن خواهد بود.

کلهر با اشاره به تک‌نوازی «اردال ارزنجان» در شروع این کنسرت توضیح داد: از آنجا که او تا به حال در ایران کنسرت نداشته و ساز نزده است، به همین دلیل چند دقیقه اول را به او اختصاص دادم تا به تنهایی ساز بزند. به گفته‌ی او؛ اجرای او منحصر به فرد است و با این تکنیک ویژه در تمام دنیا شناخته شده است.

او خاطرنشان کرد: دراین 10 - 15 سال اخیر با هنرمندان بسیاری کار کرده‌ام که دوست داشتم تک‌تک آنها به ایران بیایند و با هم کنسرت داشته باشیم. امیدوارم سال آینده نیز کنسرت «غزل» را با شجاع‌خان در ایران اجرا کنم.

کلهر هم‌چنین در توضیح مقام‌های علوی که در این کنسرت از آنها بهره خواهد گرفت، توضیح داد: در موسیقی علوی، مقام‌ها تا حد زیادی شبیه مقام‌های کردی است و از آنجا که من هیچ وقت موسیقدان مقامی نبوده‌ام و تنها دست به تقلید زده‌ام، دوست داشتم آن را یاد بگیرم و گوش کنم. اما این موسیقی برای ارزنجان موسیقی مادری‌اش است که خیلی شباهت به موسیقی کردی ما دارد.

این هنرمند که پیش از این کنسرت‌های متعددی با «اردال ارزنجان» در اروپا و آمریکا داشته، معتقد است:در این برنامه با تکیه بر بداهه‌نوازی از قطعات گذشته بهره می‌گیریم تا به یک نقطه‌ی حرکت و اتمام برسیم. نکته‌ی حساس این کنسرت نیز همان بداهه‌نوازی است.

این نوازنده‌ی کمانچه در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره‌ی چگونگی آشنا‌یی با ارزنجان یادآور شد: او نوازنده‌ای بسیار شناخته‌شده‌ای در ترکیه و از معروف‌ترین شاگردان عارف ساء که از اساتید بالاما و پدیده‌آورنده‌ی این سبک محسوب می‌شود، است.

کلهر گفت:ارزنجان برای سبک ساز‌زدنش مشهور است و من که در پروژه‌های دیگری با هنرمندانی از فرهنگ‌های دیگر همکاری می‌کردم به پیشنهاد یکی از دوستان به ارزنجان معرفی شدم و به دنبال آن به ترکیه سفر کردم. او موزیسین بسیار حساس، دقیق و ظریفی است و در این آشنایی مطالعات زیادی روی موسیقی ترکیه انجام دادم و در کنار هم ساز زدیم. قبل از برگزاری این کنسرت هم یک سی‌دی ضبط کردیم.

این هنرمند که در این سال‌ها پروژه‌های مشترکی با هنرمندان بین‌المللی داشته ،درباره‌ی هدف خود از انجام این کنسرت‌ها توضیح داد: در شرایط فعلی دنیا که همه چیز به واسطه‌ی تکنولوژی تداخل پیدا کرده و آدم‌ها به یکدیگر نزدیک شده‌اند، نداشتن ارتباط با بقیه اجتناب‌ناپذیر است.

نوازنده شاه‌کمان تصریح کرد: بخشی از این ارتباطات،فرهنگی و هنری است که به آشنا‌شدن هنرمندان کشور‌های مختلف منجر می‌شود. موسیقی زبان بین‌المللی دارد و به یک زبان خاص تکلم نمی‌شود به همین دلیل هم در این برخورد اجتماعی - فرهنگی تاحدود زیادی راحت‌تر عمل می‌کند.

او خاطرنشان کرد: همیشه دوست داشتم چنین کاری انجام دهم و موسیقی ایرانی را از یک طریق دیگر به خارج از مرزها ببرم. به طوری که در کنسرتی که با یویوما داشتم تا اندازه‌ی زیادی آنها را که تنها موسیقی کلاسیک را می‌شناختند، با کمانچه آشنا کردم و خیلی از ایرانی‌ها نیز به واسطه‌ی حضور من با موسیقی کلاسیک آشنا شدند. این تداخل و علاقه‌ای که میان اشخاص با فرهنگ‌های مختلف پیش می‌آید، تریبون دیگری به موسیقی ایران زمین می‌دهد و زاویه ارائه موسیقی ایرانی را برای موزیسین ایرانی بیشتر می‌کند.

کلهر تاکید کرد: این موسیقی صدا، هدف و طعم جدیدی دارد و برای من به عنوان هنرمند، بار هنری متفاوتی در بر می‌گیرد. این کاری بود که من تا به حال انجام نداده بودم و دوست داشتم آن را تجربه کنم، اما در عین حال این جامعه‌ی موسیقی است که باید قضاوت کند. وظیفه‌ی من کارکردن است و نمی‌توانم قضاوت‌کننده باشم.

او در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی درباره‌ی احتمال تجربه مجدد اجرای ارکسترال توضیح داد: همواره دوست دارم زمانم را میان پروژه‌هایی مختلف تقسیم کنم وبه همین دلیل بخشی از زندگی‌ام را به یک کار خاص اختصاص داده‌ام. در این مقطع ترجیح می‌دهم وقت بیشتری برای ضبط داشته باشم و برای استودیو‌یی کردن کار فکر کنم.

این هنرمند که این روزها در حال ضبط بخش اول از کنسرتی است که چندی پیش با دونوازی سنتور و شاه‌کمان در تالار وحدت اجرا کرده بود، ادامه داد: قرار‌گرفتن کنار این نوازندگان جوان باعث ایجاد انگیزه‌ی بیشتر برای کارهای جدیدم می‌شود. در عین حال هیچ وقت قصد ندارم برای همیشه یک گروه داشته باشم، زیرا تک‌نوازی آزادی بیشتری را به من می‌دهد در حالی که کار گروهی با تمام زیبایی و تنوعی که دارد باعث تقسیم سلایق می‌شود و در جهت کشاندن کار به یک جهت خاص، کار را سخت می‌کند، اما آن هم یک شاخه از کاری است که گاه پی خواهم گرفت.

کلهر در پاسخ به سوال دیگری درباره‌ی ساخت موسیقی فیلم گفت: تاکنون تنها برای دو پروژه موسیقی ساختم و از آنجا که با کارگردانان فیلم رابطه ندارم هیچ وقت سفارشی در این حوزه نداشتم. کار فیلم تخصص می‌خواهد‌، البته با آنچه ما در ایران انجام می‌دهیم، هرکسی می‌تواند کار کند، اما در آن سوی مرزها این حوزه کار تخصصی است و نیاز به تجربه و مهارت خاص خود دارد. اگر با کارگردان خوبی که فیلم‌اش را دوست داشته باشم برخورد کنم بدم نمی‌آید چنین تجربه‌ای داشته باشم.

این نوازنده در بخش دیگری از این نشست به پرسش‌هایی درباره‌ی کنسرت پیشین خود در تالار وحدت پاسخ داد.

او درباره‌ی انتخاب نوازنده سنتور در این اجرا توضیح داد: واقعیت این است که اگر کسی فکر می‌کند بهرامی به عنوان سنتور‌نواز آن کنسرت خیلی خوب عمل نکرده ،قطعا به این فکر می‌کرده که می‌توانست جای او باشد، به همین دلیل خیلی نمی‌توان به این قضاوت‌ها اتکا کرد.

کلهر هم‌چنین درباره‌ی خوانندگی آن کنسرت که نوربخش مسوولیت آن را برعهده داشت، گفت: ما در این نسل از خوانندگان تنها چند خواننده داریم که سطح یکسانی دارند و نمی‌توان میان آنها تفاوت قائل شد. من تجربه‌های زیادی با خواننده‌های پیشکسوت داشته‌ام، اما نمی‌توانم تمام عمرم را با آنها سپری کنم. البته شک نکنید که اگر بار دیگر بخواهم کنسرتی داشته باشم قطعا از شما سوال خواهم کرد که به من بگویید با چه کسی کار کنم؟ متاسفانه پیشرفت ما در خوانندگان این نسل خیلی کم بوده است.

وی هم‌چنین درباره‌ی دلیل دو نوازی سنتور بم و شاه‌کمان که هردو سازهایی با سازهای بم هستند توضیح داد: در این کنسرت قصد داشتم صدای خاصی را که در ذهنم بود، تولید کنم. شاه‌کمان ساز بمی نیست و تنها یک سیم کمتر از کمانچه دارد. این انتخاب تنها یک سلیقه است و به زعم بنده همراهی شاه‌کمان و سنتور نزدیک به آن چیزی بود که به دنبالش بودم.

او هم‌چنین درباره‌ی حضور نوازندگان جوان و انتقاد برخی از مخاطبان به این بخش گفت: شک نداشته باشید که نوازنده‌های بهتری وجود دارد، اما می‌خواستم برای هر سازی یک نوازنده داشته باشم و قطعا جا برای همه نبود. من در آن مقطع زمانی یک تعداد نوازنده می‌توانستم انتخاب کنم و این بی‌انصافی است که بگوییم آنها کارشان را به خوبی انجام نداده‌اند. اگر بخواهیم با نسل جوان‌تر کار کنیم، بی‌شک نارسایی‌هایی وجود دارد، ولی با در نظر گرفتن تمام آنچه دیدیم به اعتقاد من بچه‌ها در گروه‌نوازی خیلی موفق بودند.

نوازنده‌ی شاه‌کمان درباره‌ی دلایل برپایی کنسرت‌های مداوم طی چند ماه اخیر در ایران توضیح داد: در نشست قبلی هم اعلام کردم که از این به بعد درایران زیاد کنسرت خواهم داد ،چون دراین مقطع به دلیل شرایط اجتماعی باید تمرکز بیشتری روی ایران داشته باشم. در این زمان همه‌ی ما باید بیشتر از قبل در کنار مردم حضور داشته باشیم تا آنها از این حالت خمودگی و بلاتکلیفی ذهنی بیرون بیایند. هنرمندان در این مقطع می‌توانند حضور خوبی داشته باشند، زیرا با این اتفاق آنها بخشی از فعالیت خود را انجام می‌دهند و وقتی آنها فعال شوند اجتماع نیز فعال خواهند شد.

کلهر متذکر شد: جوابی که بعد از برپایی این کنسرت‌ها از مردم گرفتم تجربه‌ی عجیب و متفاوتی بود که به شکل جدی آن را لمس کردم. تاکنون چنین تجربه‌ای نداشتم و نمی‌توانم آن را تعریف کنم، اما دوست دارم این ارتباط برای من تکرار شود.

او در بخش پایانی درباره‌ی احتمال تکرار مجدد کنسرت قبلی خود در تهران گفت: اگر بخواهم کنسرت قبلی را دوباره اجرا کنم قطعا در آن دخل و تصرفی خواهم داشت و شاید یکی دو نفر تغییر کند. در عین حال ترجیح می‌دهم آن کنسرت را در شهرستان‌ها داشته باشم و در تهران به این اجراهای دونوازی اکتفا کنم.

گفتنی است؛کنسرت مشترک کلهر و ارزنجان در روزهای 20، 21 و 22 شهریورماه در تالار وحدت و در تاریخ 25 شهریور ماه در باغ عفیف‌آباد شیراز برگزار می‌شود.

 

/ 0 نظر / 12 بازدید